Overseas Operations (Service Personnel and Veterans) Bill

Today in Parliament the Government are trying to legislate to prevents acts of torture and other serious crimes by the UK army from being prosecuted if they took place more than five years ago.

আজ সংসদে সরকার যুক্তরাজ্যের সেনাবাহিনী কর্তৃক পাঁচ বছর বা তার বেশি সময় আগের গঠিত কোনো নির্যাতন ও অন্যান্য গুরুতর অপরাধে শাস্তি রোধে আইন করার চেষ্টা করছে। 

I condemn wholeheartedly this erosion of global human rights standards and I am proud to be supporting this amendment, along with other Socialist Campaign Group MPs, laying out our opposition.

বিশ্বব্যাপী সাধারণ মানবাধিকারের এই ক্ষয়কে আমি আমার অন্তরের অন্তস্থল থেকে নিন্দা জানাই এবং এই আইনের বিরোধিতা প্রকাশ করার সাথে সাথে অন্যান্য সমাজতান্ত্রিক প্রচারণা গ্রুপের এমপিদের সাথে এই সংশোধনীর পক্ষে সমর্থন জানাতে পেরে আমি গর্বিত। 

We know that we must never again embark on imperialist wars and that all people have a right to justice.

আমরা জানি যে আমাদের আর কখনও সাম্রাজ্যবাদী ধংসাত্মক যুদ্ধে লিপ্ত হওয়া উচিত নয় এবং মনে রাখতে হবে যে সকল মানুষের ন্যায়বিচার পাওয়ার অধিকার রয়েছে। 

Earlier this year, the International Criminal Court (ICC) prosecutor determined that there is a basis to allegations that UK armed forces committed war crimes against detainees in Iraq.

এই বছরের শুরুর দিকে, যুক্তরাজ্যের সশস্ত্র বাহিনী কর্তৃক ইরাকে বন্দীদের বিরুদ্ধে যুদ্ধাপরাধ করেছে বলে যে অভিযোগ রয়েছে তার একটি ভিত্তি রয়েছে বলে আন্তর্জাতিক অপরাধ আদালত (আইসিসি) প্রসিকিউটর মনে করেন। 

In addition, it is believed that thousands of allegations of torture and mistreatment from Iraqis and Afghans have been lodged against British soldiers serving in the US-UK led invasion in Iraq and Afghanistan.

এছাড়াও, এটি বিশ্বাস করা হয় যে মার্কিন-ইউকে নেতৃত্বে ইরাক ও আফগানিস্তানে আগ্রাসনে কর্মরত ব্রিটিশ সৈন্যদের বিরুদ্ধে ইরাকি ও আফগানদের কাছ থেকে নির্যাতন ও দুর্ব্যবহারের হাজারো অভিযোগ দায়ের করা হয়েছে।